Leuke middag met de nieuwe A 110

Meer
7 maanden 6 dagen geleden - 7 maanden 5 dagen geleden #12458 door Harrie
Gistermiddag een complete verrassing, van mijn dochter met een smoes naar Alpinecentrum Hengelo gegaan, in de veronderstelling foto's maken van mijn en Huub Derks A 310, met een interview met een voor haar bevriende autojournalist. Maar net daar aangekomen te horen te krijgen dat ze met Lars Peter Dijkstra geregeld had dat ik een middagje met de nieuwe A 110 kon gaan rond rijden.
Tjonge wat een auto, dat accelereren, dat geluid, na enkele minuten ben je al aan de auto gewend, kortom ik kan nu ook de lovende kritieken beamen.

Lars nogmaals hartelijk dank hier voor, zonder jou medewerking had dit niet gekund natuurlijk, ook dank aan Robbin en andere betrokkene.

Groet, Harrie
A-744

Alpine A 310 A-744
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
7 maanden 6 dagen geleden #12459 door maurice A599
Hallo Harrie,

leuk dat je ermee hebt gereden. Heb er zelf nog niet zelf mee gereden maar kan ook al zeggen dat de nieuwe A110 echt een uniek speeltje is anno 2019. Helemaal als je de scherpe prijs in het achterhoofd neemt.

Vorig weekend was ik aanwezig bij de Mindardi-Days op Imola. Naast rijden / meerijden met Dalara Stradale, Pagani Zonda, Dalara LMP2, Alfa Stelvio Q4 en GiuliaQ4 kon er ook worden gereden of meegereden met de nieuwe A110. Aangezien ik weinig ervaring met flipperen heb, de nieuwe A110 nog nooit heb gereden en nieuw was op het circuit Enzo-Dino Ferrari heb ik gekozen om passagier te zijn naast een autosport-journalist. Ik was echt verrast. De auto waarin ik meereed had 30.000km op de teller. Alleen maar demo's en knallen. Nog geen enkel probleem was er gerezen. Ook de combinatie A110 met de Michelin banden is goed. Auto is ongelooflijk vergefelijk in vergelijking met de oude Alpine's. Alles voelt goed. Enige minpuntje is het koppel onderin. Dit merk je als je bijvoorbeeld na een scherpe bocht bergopwaarts oprijdt met andere snelle auto's. De rest neemt dan een flinke voorsprong terwijl de A110 nog even wakker moet worden. Is hij eenmaal wakker dan blijft de afstand tot de voorliggers gelijk. Uiteraard weer tot de volgende bocht;-)

Waar ik verder nog steeds geen antwoord op heb, is wat je moet doen als je loskomt / gelift wordt of in de slip raakt aangezien je geen koppeling hebt. Misschien kan iemand hier een antwoord op geven. M.a.w. hoe onderbreek je de aandrijving op de wielen bij penibele situatie om de nieuwe A110, voor zover het gaat, nog onder controle te houden...

Meer
7 maanden 6 dagen geleden #12460 door Harrie
Dag Maurice,
Dat je nog nooit met flippers gereden hebt, ik had dat ook nog nooit gedaan maar dat stelt niet veel voor dat heb je zo door,
en dan is het wel lekker.

Ik had niet het gevoel dat je onderin niet zoveel koppel hebt( ik ben ook niet zoveel gewend buiten mijn A310) misschien op tijd terug "flipperen" en gas erop?
Wat je moet doen met het liften/slippen zonder koppeling zou ik ook niet weten, misschien dat iemand hier een antwoord op heeft die meer ervaring heeft met het rijden van bv.de Alpine.

Groet, Harrie
A-744

Alpine A 310 A-744

Meer
7 maanden 6 dagen geleden #12461 door maurice A599
Hallo Harrie,

ik weet dat het niet veel voorstelt maar ik wilde graag in de beperkte tijd echt de limiet van de nieuwe A110 meemaken. Dat is gelukt met en ervaren A110 rijder. Flink glijden en dwars gaan. Zou mij zelf in die korte tijd niet gelukt zijn omdat je toch even moet wennen.

Mijn opmerking over het koppel merk je eigenlijk als je oprijdt met meerdere snelle auto's. Dan is de A110 onderin de mindere. Rij je alleen is het super hoor. Dus niets ten nadele van de A110 maar iets meer koppel onderin geeft de nieuwe A110 echt supercar-aspiraties ;-) Niet dat het nu veel te kort is maar met een paar eenvoudige wijzigingen ben je er. Misschien zelfs alleen softwarematig of kleinere turbo.

Voor wat betreft het koppelen wachten we af wie meer weet. Denk dat Rens wel reageert :-)

Meer
7 maanden 5 dagen geleden #12462 door Harrie
Hey Maurice,
Ja ik snap het, dat is natuurlijk wel wat anders tussen zulke kanonnen te rijden dan op een lekker rustig B weggetje hier.
En dan zul je het verschil ook wel merken.

Alpine A 310 A-744

Meer
7 maanden 5 dagen geleden - 7 maanden 5 dagen geleden #12463 door Ben A310
Maurice: Op je vraag hoe je moet ontkoppelen is het antwoord simpel: Druk op de N-knop van de versnellingsbak.

Lidnummer A-310: Ben Struijk
ALPINE RENAULT CLUB NEDERLAND
Voorzitter, Ledenadministratie en Clubarchief
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
--In bezit van een Alpine A310 V6 Pack GT (1984) --
Bijlagen:

Meer
7 maanden 5 dagen geleden #12464 door larsdijkstra
Heel graag gedaan Harrie! Het was heel bijzonder en een eer om hieraan mee te werken! En mooi om te zien dat jullie genoten :)

Meer
7 maanden 4 dagen geleden #12466 door maurice A599
Hallo Ben. Dan moet je dus onder rijden stuur met 2 hand loslaten. En weten dat N onder het rijden ingeschakeld kan worden.

Dus zodra ik ooit een nieuwe A110 heb gelijk ff knop aan stuur fabriceren ;-)

Meer
7 maanden 4 dagen geleden #12467 door Rudolf
Of je trekt beide flippers tegelijk naar je toe.
Hoop ik

Meer
7 maanden 4 dagen geleden #12468 door Huub Bouwmeester
Wat een leuke dochter heb jij Harry, om jou zo te verrassen! En dan nog wel een hele middag rijden met de nieuwe A110! Top van Lars-Peter. Toevallig kwam hij als 'herinnering' vanochtend bij mij op facebook voorbij. Exact 5 jaar geleden hadden we een fotoshoot van zijn fraaie witte Renault 19 16v met het zwarte exemplaar van Willeon de Zoete voor een artikel in het Alpine Magazine van de CRS. Op dat moment kon Lars-Peter nog niet bevroeden dat hij 3 jaar later het Alpine Centre Munsterhuis zou leiden ;-)

Laurens, heeft ons een waardige opvolger van de A110 gegeven.
Met 4 cilinder turbo middenmotor en gelukkig geen elektromobiel.

Meer
7 maanden 3 dagen geleden #12470 door Harrie
Ja inderdaad Huub, en wat hebben we genoten.
Groet, Harrie
A-744

Alpine A 310 A-744

Meer
6 maanden 4 weken geleden #12482 door Ben A310

maurice A599 schreef : Dan moet je dus onder rijden stuur met 2 hand loslaten.

Je kunt toch met 1 hand aan het stuur, met de andere hand snel even op de N drukken? Moet jou wel lukken... B)

Lidnummer A-310: Ben Struijk
ALPINE RENAULT CLUB NEDERLAND
Voorzitter, Ledenadministratie en Clubarchief
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
--In bezit van een Alpine A310 V6 Pack GT (1984) --

Meer
6 maanden 3 weken geleden #12488 door Remmel

M.a.w. hoe onderbreek je de aandrijving op de wielen bij penibele situatie om de nieuwe A110, voor zover het gaat, nog onder controle te houden...

Bij penibele situaties wil je dit juist niet..., ja alleen bij een vastlopende versnellingsbak wellicht.
Nee door de aandrijving in tact te houden kun je juist met rem EN/OF gas corrigeren ipv alleen met rem.
Wil je hetzelfde effect als vrijloop dan gewoon het gaspedaal lichtjes indrukken om het afremmen van de achteras te voorkomen.

Meer
6 maanden 3 weken geleden #12490 door maurice A599
Remmel, het gaat om de fase waarin je komt als je echt in de slip gaat. Dat je koppeling intrapt, focus legt bv op verder gelegen ori├źntatiepunt en daar heen probeert te sturen. Koppeling in om zo statische wrijving te krijgen waardoor je kan sturen. Zoals wordt geleerd op slipcursus.

Meer
6 maanden 3 weken geleden #12491 door maurice A599
Wat jij bedoelt is waarschijnlijk controleren van dynamisch zwaartepunt. Scheivlaktv is goede YouTube kanaal om voorbeelden te zien hoe het verkeert kan lopen.