LX-91-NN: de laatste der Mohikanen

Meer
1 jaar 8 maanden geleden #11731 door mick
Natuurlijk ook in dit draadje...


Rouge et noir...

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
2 maanden 3 weken geleden - 2 maanden 3 weken geleden #12678 door mick
Kuch, kuch.... even een beetje stof afblazen. Ruim een jaar geleden dat er een stukkie bijgeschreven is. Er viel ook niet heel veel te melden, behalve dan dat de Alpine gewoon zijn dagelijkse werk doet. Alhoewel, in maart natuurlijk een mooie coverstory van de a310 in de Onschatbare Klassieker, met een paar pagina’s voor mijn auto. De journalist kwam voor een kort stukje, maar na een rondje om met mijn auto, was hij zo onder de indruk, dat er een coverstory van gemaakt werd...




Verder heb ik naast het gewone onderhoud de inlaat volledig laten reviseren, omdat ik niet echt tevreden was hoe de auto liep. Carburateurs en inlaatspruitstuk ultrasoon gereinigd en alle pakkingen, membramen, etc nieuw. Het resultaat loochenstraft alle verhalen dat de standaard carburatie niet goed zou zijn...

En vandaag de auto opgehaald met nieuwe, originele schokdempers. Deze nieuwe, ongebruikte dempers heb ik gelukkig kunnen overnemen van Robby. En wat een verschil is dat weer! Het was niet dat hij slecht reed, vraag maar aan die journalist, maar het blijkt nog veel beter te kunnen.



Rouge et noir...
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: tom

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
2 maanden 3 weken geleden #12680 door Jseph
Mooi artikel, wanneer ligt die in het schap?

Toch verbazingwekkend dat je van een bijna 40 jaar oude auto gewoon dagelijks gebruik maakt, zonder noemenswaardige problemen.

mick schreef : Verder heb ik naast het gewone onderhoud de inlaat volledig laten reviseren, omdat ik niet echt tevreden was hoe de auto liep. Carburateurs en inlaatspruitstuk ultrasoon gereinigd en alle pakkingen, membramen, etc nieuw. Het resultaat loochenstraft alle verhalen dat de standaard carburatie niet goed zou zijn...


Dat scheelt zeker, Erwin heeft afgelopen najaar bij mij ook het een en ander aan de carburatie gedaan. Ding loopt weer als vanouds, die standaard setup is zeker niet verkeerd.

1982 / A310

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
2 maanden 3 weken geleden - 2 maanden 3 weken geleden #12681 door mick
Het artikel stond in het maart nummer:



Ik heb altijd mijn oude auto’s als daily gebruikt. Redelijk wat leergeld betaald... :P
Maar inmiddels weet ik hoe je het moet doen: het begint met de beste kopen die je kunt vinden. Dat betekent zeker niet per se de mooiste, dat is wat anders. Vervolgens direct naar de specialist om de auto van voor tot achter te checken en de puntjes op de i laten zetten, waarbij je sowieso de koeling, onsteking en elektronica heel kritisch bekijkt. Bij twijfel vernieuwen. Als dat op orde is, de auto volgens het originele fabrieksonderhoudschema laten onderhouden en niet wachten met onderdelen vervangen tot ze kapot gaan en jij weer langs de kant van de weg staat... ;)

Natuurlijk kan er dan nog altijd wat fout gaan, het is nu eenmaal een oude auto. Maar ook veertig jaar geleden reed men met deze auto’s dagelijks, dus moet dat nu ook kunnen. Tot slot, van veel rijden wordt een auto alleen maar beter. B)

Rouge et noir...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
2 maanden 3 weken geleden #12682 door Joris Verheggen

mick schreef :
Verder heb ik naast het gewone onderhoud de inlaat volledig laten reviseren, omdat ik niet echt tevreden was hoe de auto liep. Carburateurs en inlaatspruitstuk ultrasoon gereinigd en alle pakkingen, membramen, etc nieuw. Het resultaat loochenstraft alle verhalen dat de standaard carburatie niet goed zou zijn...

En vandaag de auto opgehaald met nieuwe, originele schokdempers. Deze nieuwe, ongebruikte dempers heb ik gelukkig kunnen overnemen van Robby. En wat een verschil is dat weer! Het was niet dat hij slecht reed, vraag maar aan die journalist, maar het blijkt nog veel beter te kunnen.

Die van jou blijft een gaaf exemplaar Mick. B)

Ik verbaas me iedere keer weer hoe goed de 310 rijdt, en dat voor een auto van 40 jaar oud. (Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nog geen vergelijkingsmateriaal heb betreffende andere snell wagens) Heb altijd het idee dat ik met de Alpine de snelste op de weg ben. :whistle: :silly:

Heb afgelopen zondag het Green luchtfilter geplaatst en een klein proefrondje gereden. Had niet verwacht dat het verschil zo goed te merken zou zijn. Heb het idee dat ie nog harder gaat! :cheer:

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
2 maanden 3 weken geleden #12684 door maurice A599
Dagelijks 310 rijden...waarom niet. Maar let wel op chassis. Ben nu een 310 die dagelijks gebruikt is aan het opknappen en kom lelijke plekken tegen. Hoeken die weinig anti-corrosie behandeld zijn en waar vocht en vuil blijft hangen. Daar gast het rotten. Apk keurmeester ziet het niet maar het is er wel ;-) Pas na demonteren andere delen zie je dit. Bovenkant veerpoten, aanhechting carrosserie achterste gedeelte achter achterwielen, aanhechting carrosserie onder achterzitjes, chassis rondom versnellingsbak. Jaarlijks schoonmaken en in dinittol ml zetten oid is optie zolang het maar niet van die zwarte harde bodycoat rommel is wat alleen maar camoufleert ;-).

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
2 maanden 3 weken geleden - 2 maanden 3 weken geleden #12685 door mick
Helemaal met je eens. Heeft niet eens met dagelijks gebruik te maken. Ik heb flink wat foto’s van hoe mijn chassis er aan toe was begin jaren 90 en daar wordt je niet vrolijk van. Denk dat er weinig a310’s zijn die geen roestig chassis hebben na al die jaren. Daarom heb ik er ook een gekocht met een inmiddels gegalvaniseerd chassis... ;)

Rouge et noir...

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
2 maanden 3 weken geleden #12686 door maurice A599
Slim. Een A310 kopen met een op tijd verzinkt chassis is top. Snap trouwens nog steeds niet waarom alpine nooit af fabriek heeft verzinkt zoals Matra. Nu was Matra Al een heel stuk verder mbt ontwikkeling en techniek maar toch. Zo moeilijk is en was het niet..

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
2 maanden 3 weken geleden - 2 maanden 3 weken geleden #12688 door mick

maurice A599 schreef : Slim.


Dat bedoelde ik met: “het begint met de beste kopen die je kunt vinden. Dat betekent zeker niet per se de mooiste, dat is wat anders.”

Rouge et noir...

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
2 maanden 3 weken geleden #12689 door mick
Vandaag gestuurd met de a110 van JP. Wat een geweldige auto is dat. Maar ook, wat merk je dat ze dezelfde genen hebben. Knap hoe ze het Alpine dna in de nieuwe a110 hebben weten te krijgen...

Rouge et noir...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
2 maanden 2 weken geleden #12704 door sj_hendrikx
inderdaad gaaf dat je er dagelijks mee rijdt. Dat doen te weinig mensen inderdaad.
Hoeveel benzine (98) verbruikt jouw a310 en hoeveel km rij je er per jaar mee?

Als ik zie wat voor reacties ik krijg als ik rond rij met mijn Porsche uit 1982. Mensen waarderen het enorm. Soms raampjes open en dingen roepen, ook pubers op scooters en zo. Echt grappig!

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.