200pk uit de A310

Meer
1 jaar 8 maanden geleden - 1 jaar 8 maanden geleden #11127 door guznax3
Hoi,

Jeroen Feijten is inmiddels met demontage van de rode A310 die ik samen met mijn broer in België heb gekocht.
Mee- en tegenvallers vallen tegen elkaar weg. Een tegenvaller (of meevaller afhankelijk van hoe je het bekijkt) is dat motor waarschijnlijk gereviseerd moet worden, omdat uit de olieplug een soort bruine smurrie kwam lopen.

Natuurlijk weet Jeroen zelf ook alles van tunen, maar omdat het zo'n leuk onderwerp is, wil ik graag ook aan jullie vragen hoe ik 200 pk uit de PRV kan krijgen:

Ons wensenlijstje ziet er ongeveer als volgt uit:
- ik vind het leuk het blok zoveel mogelijk standaard te houden en alleen met andere carbs en uitlaten het vermogen te halen. voorbeeld
- Jeroen gaat sowieso al elektronische ontsteking erop zetten.
- Second best is zo dicht mogelijk tegen Boulogne-setup te blijven. zie Nu cilinderwanden waarschijnlijk slecht zijn: heeft de GTA conversie naar 2.9 zin?
- Ik las hierzo iets over vervangen nokkenassen door die van de Volvo 760 GLE. Iemand ervaring daarmee? Heeft niet mijn voorkeur eerlijk gezegd.
- Welke carbs? Is het mogelijk webers te combineren met een ongewijzigde look van het ronde filterhuis? En welke webers zijn kunnen er het beste op?

alvast bedankt voor het meedenken.

groeten,

Xander
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 jaar 8 maanden geleden #11128 door rens914
Met je origineel blokje zul je met groene luchtfilter, elektronische ontsteking, devil spruitstukken en devil uitlaat richting 170 pk gaan.
Setje webers (Erwin, zoet racing, heeft volgens mij nog een setje) en geslepen nokkenassen zullen nog wel iets meer geven.
Daarmee kom je al heel dicht naar je streefgetal ???
Maar wel helemaal afhankelijk van de slijtage van je motor.
Bel Zoet gewoon even.

I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.

A310 fase1 + Mercedes Slk R171 + Bmw 320 touring E91 + Camper + Zundapp KS 80 + Retro scooter Fosti + Frontmaaier + Kettingzaag + Heggeschaar + Generator en nog meer oude meuk

Meer
1 jaar 8 maanden geleden - 1 jaar 8 maanden geleden #11129 door Ben A310
Om van de standaard 150 PK naar 200 PK te gaan heb je een combinatie van aanpassingen nodig. Met één ben je er niet. En de hamvraag is natuurlijk: Wil je het op een tijdsgebonden wijze doen? Dus met de mogelijkheden die er waren eind jaren '70 tot medio 1985?

Je kunt een Holy carbuartieset erop zetten, dan heb je al wat extra. Daar zijn er een aantal van in de club die dat hebben gedaan.

Snellere nokkenassen, drie dubbele Webers en een spaghetti spruitstuk. Dat levert zo'n 190 PK op.
Doe je dit bij een 2.9 uit de GTA, dan komt je op de 200 PK.

Ga je buiten het tijdsbeeld van je auto, dan is er van alles mogelijk. Injectie, turbo, intercooler, PRV 3.0 liter / 24V blok etc...

Echt zuiniger gaat ie er niet van lopen. Houd daar vast rekening mee. En met een phase 1 A310 is ook de vraag terecht: Hoever wil je gaan? Het onderstel is nu niet bepaald geschikt voor 200 PK. Dus alleen met de motor ben je erniet. Veren en dempers aanpassen. Andere remmerij. Gaat al met al in de papieren lopen. En is het je dat waard? Je A310 in originele staat is nog altijd het mooiste. Maar dat is misschien mijn bescheiden smaak.

Lidnummer A-310: Ben Struijk
ALPINE RENAULT CLUB NEDERLAND
Voorzitter, Ledenadministratie en Clubarchief
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
--In bezit van een Alpine A310 V6 Pack GT (1984) --

Meer
1 jaar 8 maanden geleden #11130 door guznax3
Ha Ben en Rens,

Bedankt voor jullie reacties!

Ons motto is "optisch originel, technisch wat extra peper".
Onderstel en remmen wordt inderdaad verbeterd, met stalen remleidingen, moderne dempers/veren, onderstel stabieler etc.

Het hoeven wat ons betreft niet perse verbeteringen uit de tijd zelf te zijn.
Deels worden de keuzes ook door onze voorkeur bepaald. We vinden Carbs en open uitlaat leuker dan een turbo. Het blok wilden we eigenlijk origineel laten, maar omdat we toch uitgebreid gaan reviseren vinden we wat technische verbeteringen 'niet erg' (hahahaha!!!)

Vraagje over de webers. Om welk type gaat het?
De oorspronkelijke Boulogne heeft de Weber 42 DCNF. Die zijn duur en moeilijk te vinden.
Ik lees dat de Weber 40 IDN dat type vervangt. Is dat het type waar jullie het over hebben?

Meer
1 jaar 8 maanden geleden - 1 jaar 8 maanden geleden #11131 door Ben A310
In deze aflevering van Wealer Dealers zetten ze er een Holy-set op.

Lidnummer A-310: Ben Struijk
ALPINE RENAULT CLUB NEDERLAND
Voorzitter, Ledenadministratie en Clubarchief
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
--In bezit van een Alpine A310 V6 Pack GT (1984) --

Meer
1 jaar 8 maanden geleden - 1 jaar 8 maanden geleden #11132 door guznax3
Volgens Erwin is de Holley moeilijk in te stellen en loopt hij beter op de standaard Solex of Webers.

En het verbruik. Ach, het wordt nooit zo erg als een Bugatti EB 110
Zie video na ca 15 minuten. De eigenaar moet de presentator echt overtuigen dat hij niet kapot is hahahaha!!!!:sick:

Voor wie geen duits spreekt wil ik het wel vertalen.

Meer
1 jaar 8 maanden geleden #11133 door maurice A599
Kijk eens of je wat kan met een electrische waterpomp. Een idee waar ik al langer mee loop. Toevallig sprak ik vorige week andere Alpinerijder die hier ook mee in de weer is. Verlies aan vermogen door de waterpomp is dan weg (exacte vermogenstoename onduidelijk maar vermogens van 6-14 pk worden genoemd). Wanneer je dan ook nog de bekrachtiging van de dynamo kan uitzetten dmv een schakelaar via gaspedaal (bij volgas geen bekrachtiging) dan heb je ook minimaal dynamo verlies ;-)

Meer
1 jaar 8 maanden geleden #11134 door guznax3
Grappig idee inderdaad!
Dat is bijna letterlijk out-of-the-box denken.

Je zou eigenlijk je laadstroom willen 'afvlakken', zodat je bij veel gas wat extra vermogen aan de motor over hebt.

Meer
1 jaar 8 maanden geleden #11135 door rens914
Onzin eruit flikkeren, lichtere wielen en zelf 10 kg afvallen doet hetzelfde. Pin je niet vast op een vast gegeven als 200pk. Wellicht is je startpunt (motor) dermate versleten dat je van veel verder moet komen.
Bij deze auto's gaat het om drivability en niet absoluut vermogen ( elke golf VR6 rijdt jij het bos in)

A310 fase1 + Mercedes Slk R171 + Bmw 320 touring E91 + Camper + Zundapp KS 80 + Retro scooter Fosti + Frontmaaier + Kettingzaag + Heggeschaar + Generator en nog meer oude meuk

Meer
1 jaar 8 maanden geleden #11136 door guznax3

rens914 schreef : Onzin eruit flikkeren, lichtere wielen en zelf 10 kg afvallen doet hetzelfde. Pin je niet vast op een vast gegeven als 200pk. Wellicht is je startpunt (motor) dermate versleten dat je van veel verder moet komen.
Bij deze auto's gaat het om drivability en niet absoluut vermogen ( elke golf VR6 rijdt jij het bos in)

We doen dit omdat de motor toch al aan revisie toe is.
Dat zijn de meerkosten beperkt want het meeste doe je toch al, denk aan zuigers, cilinderbussen, nokkenas.

Je hebt gelijk ten aanzien van het gewicht, maar dat is nu juist dik in orde bij de Alpine ;)
Voor ons klopt de optelling van de Alpine beter als de motor wat meer richting 200 pk gaat.
Koppel is bij de Alpine ook wel in orde en afvallen doen we al.:P

Meer
1 jaar 8 maanden geleden #11138 door mick
Ik vind 200pk eg leuk klinken, dat wel...

Maar dat dit vermogen beter past bij de ph1 Alpine, is gewoon niet waar. Het onderstel heeft al moeite met de 150pk die de auto standaard levert. Als je niet ook minimaal de remmen, banden, vering, demping, stabilisatie en rubbers aanpast, krijg je een bloedlinke auto...

En zoals Rens al zegt, zo’n opgefokt blok komt niet ten goede van de ‘driveability’ van de a310. En die is nu juist zo mooi. Zo mooi zelfs dat ie laatst in een test de 911, de Lotus Esprit en de Ferrari 208 gt4 Dino achter zich liet.

Mijn welgemeende advies is om eens met een echt goede ph1 te gaan rijden en dan nog eens overdenken of je echt wel zoveel meer pk’s wil...

En verder: enjoy! :)

Rouge et noir...

Meer
1 jaar 8 maanden geleden #11139 door sj_hendrikx
Deze phase 1 a310 die deze duitse meneer test, heeft 200 pk. Volgens mij gaat dat prima. Mooi geluid ook trouwens.
Zo te zien is het een 2,9, lijkt met injectie aan de inlaatkanalen te zien. Ongetwijfeld zit er spax/eibach onderstel onder.

Meer
1 jaar 8 maanden geleden #11140 door guznax3
Dit is ongeveer ook ons idee.

We willen ook ruitenwissers aan de binnenkant van de voorruit :whistle:

Meer
1 jaar 8 maanden geleden #11141 door Jaap
Ik dacht meer aan een luier met plasgootje.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: guznax3

Meer
1 jaar 8 maanden geleden #11142 door rens914
Als je dan eens het hele idee van de originele motor aanpakken laat varen en er meteen een 3,0 L in lepelt. Volgens mij heeft Dinand er nog een liggen, compleet met injectie etc. Ben je meteen klaar.