200pk uit de A310
Jeroen Feijten is inmiddels met demontage van de rode A310 die ik samen met mijn broer in België heb gekocht.
Mee- en tegenvallers vallen tegen elkaar weg. Een tegenvaller (of meevaller afhankelijk van hoe je het bekijkt) is dat motor waarschijnlijk gereviseerd moet worden, omdat uit de olieplug een soort bruine smurrie kwam lopen.
Natuurlijk weet Jeroen zelf ook alles van tunen, maar omdat het zo'n leuk onderwerp is, wil ik graag ook aan jullie vragen hoe ik 200 pk uit de PRV kan krijgen:
Ons wensenlijstje ziet er ongeveer als volgt uit:
- ik vind het leuk het blok zoveel mogelijk standaard te houden en alleen met andere carbs en uitlaten het vermogen te halen. voorbeeld
- Jeroen gaat sowieso al elektronische ontsteking erop zetten.
- Second best is zo dicht mogelijk tegen Boulogne-setup te blijven. zie Nu cilinderwanden waarschijnlijk slecht zijn: heeft de GTA conversie naar 2.9 zin?
- Ik las hierzo iets over vervangen nokkenassen door die van de Volvo 760 GLE. Iemand ervaring daarmee? Heeft niet mijn voorkeur eerlijk gezegd.
- Welke carbs? Is het mogelijk webers te combineren met een ongewijzigde look van het ronde filterhuis? En welke webers zijn kunnen er het beste op?
alvast bedankt voor het meedenken.
groeten,
Xander
Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.
Setje webers (Erwin, zoet racing, heeft volgens mij nog een setje) en geslepen nokkenassen zullen nog wel iets meer geven.
Daarmee kom je al heel dicht naar je streefgetal ???
Maar wel helemaal afhankelijk van de slijtage van je motor.
Bel Zoet gewoon even.
I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.
A310 fase1 + Mercedes Slk R171 + Jeep Patriot + Camper + Zundapp KS 80 + Frontmaaier + Kettingzaag + Heggeschaar en nog meer oude meuk
Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.
Je kunt een Holy carbuartieset erop zetten, dan heb je al wat extra. Daar zijn er een aantal van in de club die dat hebben gedaan.
Snellere nokkenassen, drie dubbele Webers en een spaghetti spruitstuk. Dat levert zo'n 190 PK op.
Doe je dit bij een 2.9 uit de GTA, dan komt je op de 200 PK.
Ga je buiten het tijdsbeeld van je auto, dan is er van alles mogelijk. Injectie, turbo, intercooler, PRV 3.0 liter / 24V blok etc...
Echt zuiniger gaat ie er niet van lopen. Houd daar vast rekening mee. En met een phase 1 A310 is ook de vraag terecht: Hoever wil je gaan? Het onderstel is nu niet bepaald geschikt voor 200 PK. Dus alleen met de motor ben je erniet. Veren en dempers aanpassen. Andere remmerij. Gaat al met al in de papieren lopen. En is het je dat waard? Je A310 in originele staat is nog altijd het mooiste. Maar dat is misschien mijn bescheiden smaak.
Lidnummer A-310: Ben Struijk
ALPINE RENAULT CLUB NEDERLAND
Voorzitter, Ledenadministratie en Clubarchief
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
--In bezit van een Alpine A310 V6 Pack GT (1984) --
Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.
Bedankt voor jullie reacties!
Ons motto is "optisch originel, technisch wat extra peper".
Onderstel en remmen wordt inderdaad verbeterd, met stalen remleidingen, moderne dempers/veren, onderstel stabieler etc.
Het hoeven wat ons betreft niet perse verbeteringen uit de tijd zelf te zijn.
Deels worden de keuzes ook door onze voorkeur bepaald. We vinden Carbs en open uitlaat leuker dan een turbo. Het blok wilden we eigenlijk origineel laten, maar omdat we toch uitgebreid gaan reviseren vinden we wat technische verbeteringen 'niet erg' (hahahaha!!!)
Vraagje over de webers. Om welk type gaat het?
De oorspronkelijke Boulogne heeft de Weber 42 DCNF. Die zijn duur en moeilijk te vinden.
Ik lees dat de Weber 40 IDN dat type vervangt. Is dat het type waar jullie het over hebben?
Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.
Lidnummer A-310: Ben Struijk
ALPINE RENAULT CLUB NEDERLAND
Voorzitter, Ledenadministratie en Clubarchief
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
--In bezit van een Alpine A310 V6 Pack GT (1984) --
Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.
En het verbruik. Ach, het wordt nooit zo erg als een Bugatti EB 110
Zie video na ca 15 minuten. De eigenaar moet de presentator echt overtuigen dat hij niet kapot is hahahaha!!!!

Voor wie geen duits spreekt wil ik het wel vertalen.
Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.
- Berichten: 346

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.
Dat is bijna letterlijk out-of-the-box denken.
Je zou eigenlijk je laadstroom willen 'afvlakken', zodat je bij veel gas wat extra vermogen aan de motor over hebt.
Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.
Bij deze auto's gaat het om drivability en niet absoluut vermogen ( elke golf VR6 rijdt jij het bos in)
I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.
A310 fase1 + Mercedes Slk R171 + Jeep Patriot + Camper + Zundapp KS 80 + Frontmaaier + Kettingzaag + Heggeschaar en nog meer oude meuk
Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.
rens914 schreef : Onzin eruit flikkeren, lichtere wielen en zelf 10 kg afvallen doet hetzelfde. Pin je niet vast op een vast gegeven als 200pk. Wellicht is je startpunt (motor) dermate versleten dat je van veel verder moet komen.
Bij deze auto's gaat het om drivability en niet absoluut vermogen ( elke golf VR6 rijdt jij het bos in)
We doen dit omdat de motor toch al aan revisie toe is.
Dat zijn de meerkosten beperkt want het meeste doe je toch al, denk aan zuigers, cilinderbussen, nokkenas.
Je hebt gelijk ten aanzien van het gewicht, maar dat is nu juist dik in orde bij de Alpine

Voor ons klopt de optelling van de Alpine beter als de motor wat meer richting 200 pk gaat.
Koppel is bij de Alpine ook wel in orde en afvallen doen we al.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.
Maar dat dit vermogen beter past bij de ph1 Alpine, is gewoon niet waar. Het onderstel heeft al moeite met de 150pk die de auto standaard levert. Als je niet ook minimaal de remmen, banden, vering, demping, stabilisatie en rubbers aanpast, krijg je een bloedlinke auto...
En zoals Rens al zegt, zo’n opgefokt blok komt niet ten goede van de ‘driveability’ van de a310. En die is nu juist zo mooi. Zo mooi zelfs dat ie laatst in een test de 911, de Lotus Esprit en de Ferrari 208 gt4 Dino achter zich liet.
Mijn welgemeende advies is om eens met een echt goede ph1 te gaan rijden en dan nog eens overdenken of je echt wel zoveel meer pk’s wil...
En verder: enjoy!

Rouge et noir...
Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.
- Berichten: 56
Zo te zien is het een 2,9, lijkt met injectie aan de inlaatkanalen te zien. Ongetwijfeld zit er spax/eibach onderstel onder.
Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.
We willen ook ruitenwissers aan de binnenkant van de voorruit

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.
I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.
A310 fase1 + Mercedes Slk R171 + Jeep Patriot + Camper + Zundapp KS 80 + Frontmaaier + Kettingzaag + Heggeschaar en nog meer oude meuk
Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.