200pk uit de A310

Meer
1 jaar 11 maanden geleden #11146 door Dinand A443
Ik heb hier nog een gereviseerde 3L injectiemotor liggen. Helemaal compleet en plug and play voor in een A310.
Wanneer je interesse hebt geef maar een belletje. tel 0610715741.

Dinand Griemelink.
A310 3.0i

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 jaar 11 maanden geleden - 1 jaar 11 maanden geleden #11147 door mick
Dat filmpje is natuurlijk bekend. Los van het feit dat hij daar geen gas geeft, zit er een ander blok in en geen opgefokt standaard blok. Overigens heeft de beste man geen enkele referentie, dus heeft hij ook geen idee hoe dat ding stuurt tov het origineel...

Die drieliter is wel een mooi startpunt, zeg maar. ;)

Rouge et noir...

Meer
1 jaar 11 maanden geleden #11149 door Ben A310
Ik zou het 3L blok ook maar eens overwegen. Dan kom je makkelijk aan de 200PK, zonder veel extra werk.

Lidnummer A-310: Ben Struijk
ALPINE RENAULT CLUB NEDERLAND
Voorzitter, Ledenadministratie en Clubarchief
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
--In bezit van een Alpine A310 V6 Pack GT (1984) --

Meer
1 jaar 11 maanden geleden - 1 jaar 11 maanden geleden #11155 door guznax3
Ok. Thanks!

Is dat het 3 literblok uit de renault Safrane en later de XM en Peugeot 605?

we kijken eerst even naar de staat van het huidige blok.
Afhankelijk daarvan maken we onze keuzes.

Meer
1 jaar 11 maanden geleden - 1 jaar 11 maanden geleden #11172 door guznax3

Dinand A443 schreef : Ik heb hier nog een gereviseerde 3L injectiemotor liggen. Helemaal compleet en plug and play voor in een A310.
Wanneer je interesse hebt geef maar een belletje. tel 0610715741.

Bedankt voor het aanbod, Dinant

Na wat rondbellen en nadenken kiezen we ervoor het bestaande blok te gebruiken. Deze moet waarschijnlijk toch volledig gereviseerd worden en starten met een volledig gereviseerd (gezond) blok die in de auto hoort is ook wat waard.
Behalve elektronische ontsteking en spagetti-uitlaat houden we alles zo veel mogelijk standaard.

Meer
1 jaar 11 maanden geleden - 1 jaar 11 maanden geleden #11174 door Joris Verheggen
Ik heb dan wel eens gehoord dat een mechanische onsteking weer meer power oplevert dan een electronische. Maar weet niet of het een broodje aap verhaal is.

Wat ik wel weet is dat de originele motor erg lekker klinkt met de carburateurs, spaghetti uitlaatspruitstukken en een sport uitlaat.

Ik krijg altijd zeer positieve reacties. En enkele negatieve i.v.m. het aantal decibels :silly:

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Meer
1 jaar 11 maanden geleden #11175 door guznax3

Joris Verheggen schreef : Ik heb dan wel eens gehoord dat een mechanische onsteking weer meer power oplevert dan een electronische. Maar weet niet of het een broodje aap verhaal is.

Wat ik wel weet is dat de originele motor erg lekker klinkt met de carburateurs, spaghetti uitlaatspruitstukken en een sport uitlaat.

Ik altijd zeer positieve reacties. En enkele negatieve i.v.m. het aantal decibels:silly:

Is die mooie groene op de avatar van jou? die zie je niet veel.
Heb jij ook andere carbs erop zitten?

De vonk met elektronische ontsteking is sterker dan met puntjes.
Vooral bij lage toeren mis je bij versleten puntjes wel eens een klap.
Met elektronische ontsteking is dat uit de wereld.
Vermogensverschil lijkt me onwaarschijnlijk.

Meer
1 jaar 11 maanden geleden #11176 door Joris Verheggen
Jep die is van mij. Ik heb dit jaar ook helaas geen tijd gehad om naar een meeting te komen. Mijn agenda was onnoemelijk slecht ingedeeld dit jaar. Ik heb de Alpine ook pas sinds vorig jaar juni.

Bij mij zitten de originele solexen erop. En met de contactpuntjes ontsteking. Bevalt mij prima denk ook niet dat ik daar andere carburateurs of ontsteking op ga zetten.

Ik las het ook op Internet van de electronische ontsteking. En denk dat je een aardig goede coureur moet zijn om het verschil te merken. Ik zou wel een keer benieuwd zijn hoeveel electronische ontsteking daadwerkelijk oplevert t.o.v. De contactpuntjes. (Heb ook zitten twijfelen aan electronische ontsteking)

Mvg,

Joris

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Meer
1 jaar 11 maanden geleden #11177 door mick
Voor de gewone sterveling is elektronische ontsteking vooral handig bij het starten. Tenminste, als je m zoals ik ook start als ie ‘s nachts bij -10 buiten heeft gestaan. Als je m alleen gebruikt als mooi weer auto, kun je volgens mij net zo goed de ‘oude’ ontsteking laten zitten.

Rouge et noir...

Meer
1 jaar 11 maanden geleden #11181 door Hage
Dag Xander,

Heb ooit een setje Webers van een clublid gekocht en deze tijdelijk gemonteerd op mijn A310, zonder aanpassingen aan de nokkenas te plegen. De souplesse en pit, die de motor toen al kreeg, verraste mij enorm. Voor je het wist joeg je het blok ver over de 7000 toeren. Prompte recatie op het gas in vergelijking met de zeer tamme Solex. Maar omdat deze Webers totaal versleten waren heb ik ze er weer afgehaald en laten reviseren door onze vrienden BCCP in Gramsbergen.Ben er nooit meer aan toegekomen om ze terug te zetten op mijn A310 en staan dus al sinds 2000 te glimmen in de verpakking. Het zijn bijzondere Webers, nml. 2 gescheiden units van 3 aan elkaar, ooit toegepast op de Talbot Solara V6. Heb ooit 1 keer dezelfde carburateurs gezien op een A310 in Frankrijk, die naast vele andere aanpassingen aan nokkenas en uitlaat mij een uitdraai liet zien van de vermogensbank op 210 pk! Mijn Webers zijn te koop inclusief alle aansluitmaterialen. Met enig aanpaswerk kan je het originele luchtfilter hergebruiken.(zie foto)

Nu het andere verhaal. Er zijn zoveel Indianen verhalen over het gebruik van carburateurs op een A310, echter mijn ervaring is, dat bij een brandschone en in goede staat verkerende en goed afgestelde standaard Solex carburateur het rijplezier ruimschoots voldoende is. Bedenk dat dit tweetrapssysteem ontworpen is om zuinig te rijden en pas zijn kracht afgeeft, wanneer de 2e set aangesproken wordt. De overgang naar deze 2e set laat bij veel A310's te wensen over en geeft vaak hik-ups, vanwege achterstallig onderhoud en sterk vervuilde carbs. Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met de Solex. Wel koppel ik bij voorbaat de carterontluchting en automatische choke af, omdat dit de grootste boosdoeners zijn in de vervuiling.

Meer
1 jaar 11 maanden geleden #11182 door guznax3
Ha Hage,
Ik bel je morgen even.

Meer
1 jaar 11 maanden geleden - 1 jaar 11 maanden geleden #11190 door guznax3
Nog een vraag over de polyester achterklep. Dat wil ik ook graag meewegen in de afweging.

Bij de carb-oplossing past het geheel van carbs en filter niet meer onder de klep. Je ziet vaak twee oplossingen:
Ofwel een ruime uitsparing uitzagen in het polyester ofwel de glazen klep vervangen door GR4 louvres.

Ik wil eigenlijk niet zagen in de achterklep. vind ik zonde. Ik weet wel dat het te repareren is, maar toch doe ik het liever niet. Mochten we carb-oplossing willen dan willen we dat in combinatie met de glazen klap toepassen. De gr4 louvres vinden we niet mooi.

Weten jullie of dat polyesterdeel ergens los wordt geleverd?
of kan ik beter een tweede hands achterklep zoeken en daar een gat in zagen :sick:

Meer
1 jaar 11 maanden geleden - 1 jaar 11 maanden geleden #11191 door rens914
Alleen poly deel zul je alleen krijgen als je van iemand een schade klep overneemt en een 2de hands achterklep is ook lastig.
Die zijn er niet of iig nog niet aan mij aangeboden (en ik heb de vraag op het franse en duitse forum uit staan).
Er is me wel een wangedrocht aangeboden door ene Florian.
Lijkt op een ferrari stijl klep met porsche rubber rand.
Ik kan erg veel met polyester maar die heb ik zelfs laten staan.
Louvres zijn een "geschmak sache" maar hebben buiten ruimte nog een ander pluspunt.
Je warmte kan weg.
Ik zat erover te denken een louvreklep te bestellen en de louvres eruit te snijden en te vervangen door een ruit van polycarbonaat met 2 sleuven erin.
Pasvorm is goed, warmte kan weg en je krijgt een kijk op de motor.

Maar in jou geval. lekker eruit snijden dat gat.
Met een dagje lamineren zit het er ook zo weer in.
Weet echter wel dat je kelken lucht moeten krijgen (en onder het glas is het loeiwarm) anders gaat het je vermogen kosten.
Overigens zijn er bij The Car company in Waalwijk "mesh" filtertjes te koop die in je kelken passen. Luchtfilter kun je dan laten vervallen (blijf je wel zitten met aanvoer koele lucht)
Misschien past de hele mikmak dan wel zonder aanpassing onder de originele klep en moet je hem met een lifter gewoon een beetje omhoog (lees open) zetten tijdens het rijden.
Daar zie je vrijwel niets van (vraag maar aan Hage)

I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.

A310 fase1 + Mercedes Slk R171 + Bmw 320 touring E91 + Camper + Zundapp KS 80 + Retro scooter Fosti + Frontmaaier + Kettingzaag + Heggeschaar + Generator en nog meer oude meuk
Bijlagen:

Meer
1 jaar 11 maanden geleden - 1 jaar 11 maanden geleden #11192 door guznax3
Dank je Rens!

Op deze foto's lijkt het polyester over een stalen frame geplakt om de scharnieren voldoende stevigheid te geven. Goed om te weten dat ze niet voor het oprapen liggen.

Als we carbs doen, willen die aansluiten op het standaard filter met aansluiting op de luchtinlaat zodat ze koude lucht krijgen.
Je ziet dan een ruim rond gat met daarin de bovenkant van het standaard filter. Zo doet Erwin het en ik ben wel met hem eens dat dit in combinatie met glas de mooiste oplossing is.

Voor het nadien herstellen: Is het glas gemakkelijk van het polyester af te halen, zodat je de bovenkant netjes kan bijwerken bijspuiten?

Meer
1 jaar 11 maanden geleden #11193 door rens914
geen idee, heb het nog niet gedaan maar wellicht is het niet nodig.
Je kunt hem altijd van onder erin lamineren en van boven "volgieten".
Ben wel bang dat als je het onzichtbaar wil repareren het glas eraf moet.
Daar heeft een glas bedrijf een soort van pianosnaar zaag voor.
Maar waarom zou je het doen.
Omdat het de waarde bij verkoop verhoogt ??
Dan moet je er helemaal vanaf blijven. :0))

I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.

A310 fase1 + Mercedes Slk R171 + Bmw 320 touring E91 + Camper + Zundapp KS 80 + Retro scooter Fosti + Frontmaaier + Kettingzaag + Heggeschaar + Generator en nog meer oude meuk