De PRV v8. Mythe of werkelijkheid?

Meer
1 jaar 10 maanden geleden - 1 jaar 10 maanden geleden #11347 door sj_hendrikx
Beste forummer,

sinds 1974 kennen we de fantastische V6 motor, ook wel PRV V6 genoemd omdat het een project was van Peugeot, Renault en Volvo. Deze V6 heeft een zéér kenmerkende loop en geluid, een soort onregelmatigheid die je hoort. Dat wordt veroorzaakt door de blokhoek van 90 graden in combinatie met de stand van de kruktappen op de krukas, 120 graden.
Zo ontstaat een "onregelmatige" loop, er heerst even in tijd geen arbeidsslag nadat 2 cylinders arbeidsslag hadden, dan weer 2, daarna is het weer effe stil, dan de laatste 2.

De algemeen heersende opvatting is, dat De PRV bedoeld was als V8 en door de oliecrisis op de valreep verkleind is naar een V6...

Nu las ik gisteren deze post:
"It is nothing but a myth that the engine was initially planned as a V8. This comes from the unusual bank angle of 90 degrees, which resembles a V8 but is unusual for a V6. But as the engine was planned for use in a front drive Renault, where the engine was mounted hanging in fron of the front wheels, the engine had to be low in build. Hence the 90 degree bank angle was chosen, just as Maserati did for the V6 in the Merak and Citroen SM. At that time, in France cars with more than 2,7 litres bore a special 33 percent luxury tax(!), so there would have been no market for a V8 with large capacity anyway. There also is no trace of a car suitable for a V8 from any of the consortium partners. The largest cars always were a Renault 30 and Peugeot 604 (and Volvo 264), and all of them do not have any room for a V8. Imagine a front driven Renault with a V8 hanging over the front wheels, that would be impossible!"

Wat denken jullie? :)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 jaar 10 maanden geleden #11357 door maurice A599
Zou kunnen. Maar goed, zo veel ruimte is het verschil tussen een V6 en een V8 nou ook weer niet. Verder zijn de 30, 604 en 264 auto's die juist in de oliecrisestijd zijn gelanceerd. Zou goed kunnen dat er naast deze auto's, auto's in het hogere segment waren gepland die uiteindelijk op de plank bleven liggen.

Wat trouwens ook interessant is, is het gebruik van de PRV in de Alfa 155 V6 Ti in het DTM. Omdat de PRV ook in de Lancia Thema lag mocht Alfa de PRV toepassen in het DTM ;-)

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 jaar 10 maanden geleden #11358 door Jseph
Er was, dacht ik, toch ook een link was met de racerij, dat juist vanuit (Alpine) de behoefte was aan een 3L V8 om op LeMans het gat naar de ereplaatsen te dichten.

1982 / A310

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 jaar 10 maanden geleden #11359 door rens914
Volgens mij zijn er meer motoren waarover dit gezegd/beweerd wordt.
De 2.5 lijn4 in de 944 (160pk) die in de P 928 een V8 5.0 (320pk) geworden is.
De 2.2 lijn4 van lotus (260pk) die in de twin turbo Esprit ineens een V8 3.5L (400pk) is.
In geval van de lotus en de Porker kan ik zeggen dat beide auto's in de lichte versie meer drivability en plezier geven.
Meer is niet altijd beter.

I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.

A310 fase1 + Mercedes Slk R171 + Bmw 320 touring E91 + Camper + Zundapp KS 80 + Retro scooter Fosti + Frontmaaier + Kettingzaag + Heggeschaar + Generator en nog meer oude meuk

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 jaar 10 maanden geleden #11368 door Hage
De V8 is geen mythe, zie bijgaande foto
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 jaar 10 maanden geleden #11370 door guznax3
Hierzo zie je beter dat het een V8 is.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 jaar 10 maanden geleden #11375 door Hage
Leesbril Jaap?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 jaar 10 maanden geleden #11377 door Hage
Grappige is, dat er een hele technische verhandeling is over de voordelen van een 90 graden V6, waarin nergens gerept wordt over de V8. Wel wordt een vergelijk getrokken met andere 6-cilinder configuraties. Lijkt net of dit technische verhaal een soort van doekje voor het bloeden is voor het "afkappen" van 2 cilinders. Wat was het toch mooi geweest als de 310 was uitgerust met een 3.5 liter V8. Niet alleen een geweldige koppel, maar ook een veel betere sound. [

Bijlage:

Bestandsnaam: prv_v6_201...12-3.pdf
Bestandsgrootte:988 KB
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 jaar 10 maanden geleden #11378 door Hage
Is dezelfde motor, deze foto's had ik ook

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 jaar 10 maanden geleden - 1 jaar 10 maanden geleden #11379 door rens914
Dat hangt er ook een beetje vanaf wat de zwaardere motor doet met de gewichtsverhouding.
Bij de Esprit is de V8 Twin Turbo weliswaar krachtiger en sneller op de rechte lijn maar de de 4-cilinder 2.2 enkele turbo is veel fijner te rijden.
De S4 is daardoor ook veel geliefder en hoger geprijsd dan de GT of standaard V8 versie.
De Alpine is qua balans met de V6 al behoorlijk zwaar van achter.
Grotere motor betekent ook aanpassen bak etc etc.
In z'n totaliteit krijg je een heel andere auto.

I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.

A310 fase1 + Mercedes Slk R171 + Bmw 320 touring E91 + Camper + Zundapp KS 80 + Retro scooter Fosti + Frontmaaier + Kettingzaag + Heggeschaar + Generator en nog meer oude meuk

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 jaar 10 maanden geleden #11398 door Hage
Wellicht hadden ze dan de motor en bak wel omgedraaid, net zoals bij de Venturi,

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 jaar 9 maanden geleden #11399 door Joris Verheggen
Denk niet dat de 310 dan een 2+2 had kunnen zijn. En dat is iets wat volgens mij wel de bedoeling was.

Een 2 zitter 310 zou dan wel weer gaaf zijn geweest, had mijn oudste dochter alleen niet zo leuk gevonden!:silly:

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 jaar 5 maanden geleden #11905 door Jseph
Kom zojuist dit filmpje tegen, ok het gaat over de DTM Alfa's maar is wel een leuk inzicht hoe de heren in Milaan op het idee gekomen zijn om de PRV-V6 te gebruiken in de 155 in het DTM.


1982 / A310

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.