A310 achterwielophanging

Meer
7 maanden 2 weken geleden #12256 door maurice A599
De bovenste draagarmen achter zitten bevestigd middels bussen, draadeind en moeren aan buizen van chassis (zie foto's). In de buizen aan chassis zit kleine buis waar draadeind doorheen gaat. Weet iemand hoe deze binnenste buis gemonteerd is? Is deze uitneembaar of 1 met het chassis? Het lijkt of hij gevulkaniseerd is aan chassis. Even uit interesse. Mocht het raadzaam zijn iets met de binnenbuizen te doen, hoor ik het wel.

Andere vraag: bij 1 van de bovenste draagarmen is de dunne plaat rot. Deze kan ik repareren. Mocht iemand zo'n draagarmen over hebben, of een alternatief hebben, laat maar weten.

Het betreft A310 1978 Fase1 dus.

Groeten, Maurice

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
7 maanden 1 dag geleden #12257 door Jos_A797
Nou Maurice , duurt lang voor je antwoord krijgt .
als ik het wist zou ik het zeggen.

lidnr: A - 797
A 310 phase 1

Meer
7 maanden 1 dag geleden - 7 maanden 1 dag geleden #12258 door Jaap
Is duidelijk te zien in onderdelen boek.hoofdstuk 33....

Meer
7 maanden 1 dag geleden #12259 door alpines
Kijk eens hier of je wat kunt zien wat je verder helpt.

users.telenet.be/a310v6/index.html

Huub Derks
Gast
A310 V6 phase 1 Gr.5,
A310 V6 phase 1,
GT V6 Turbo
Clio 3 RS
Clio V6 Sport phase 1

Meer
7 maanden 1 dag geleden #12260 door Jaap
Dit is fase 2.!

Meer
7 maanden 1 dag geleden - 7 maanden 1 dag geleden #12261 door maurice A599
Dat klopt Jaap. De a310 op Huub zijn foto's ziet er trouwens echt bar slecht uit. Van wanddikte van chassis zal weinig over zijn. Misschien kan er met verzinken nog wat dikte teruggebracht worden ;-)

Maar goed. De mijne waar ik nu mee bezig ben is a310 fase 1. In de ophanging aan chassis van de bovenste draagarmen achter zit een gevulkaniseerde pijp. Hierin gaat het draadeind. Als je de ophanging warm maakt kan je deze pijp bewegen. Dit is dus mooie oplossing met eventueel uitlijnen om draadeind er goed in te krijgen. Pijp dus mooi laten zitten. Heb dus antwoord op mijn vraag ;-)

Het verwijderen van de bussen is trouwens leuke klus. 1 exemplaar ging er makkelijk uit. De rest dus niet. Nu ben ik alles aan het ontvetten. Slechte delen eruit slijpen. Dan coating en de platen voor polyester inlassen.

Algemeen kan ik zeggen dat de a310 net als de andere alpines een model is die je echt moet kennen. Hoop verborgen plekken die echt onderhoud behoeven om chassis te beschermen. Vooral als je er veel mee rijdt. Af-fabriek is er een laklaag opgeblazen alleen ter bescherming van de reis Dieppe naar de dealer. Ongelooflijk... Ik heb ook een Murena uit dezelfde periode met af-fabriek verzinkt chassis. Begrijp niet waarom Renault bewust koos voor een niet geconserveerd chassis. Iemand een idee?

Goede zondag :-)

Meer
6 maanden 4 weken geleden #12262 door Jaap
Dit klopt dus niet. [ Dit is dus mooie oplossing met eventueel uitlijnen]
Er is niets gevulkaniseerd [zal de bus,silentblock zijn]

Meer
6 maanden 4 weken geleden - 6 maanden 4 weken geleden #12263 door maurice A599
Hallo Jaap,

ik voeg een foto bij. Het gaat om de pijp die in de gelaste buis zit geschoven. Door deze pijp gaat het draadeind van de ophanging. De betreffende pijp zit op de een of andere manier vast in de gelaste buis. Diameter pijp is zo'n 4mm kleiner dan binnendiameter gelaste buis. Ik ben benieuwd hoe deze vast zit als het niet gevulcaniseerd vast zit. Koud zit alles muurvast. Wanneer je de boel opwarmt kan je de pijp schuiven.

groeten, Maurice

Bijlagen:

Meer
6 maanden 4 weken geleden - 6 maanden 4 weken geleden #12264 door Jaap
pijp zit normaal los is nl afstand bus tussen de silent blocks.
Deze wil vaak vastgeroest zijn.
Wat ik zie is het silentblock in de dikke buis.

Meer
6 maanden 3 weken geleden #12266 door Hage
Correct. Aan beide uiteinden van de buis wordt een silentblok ingeperst. Om te voorkomen, dat je de deze blokken te ver naar binnen perst bevindt zich een losse afstandsbuis met kleinere diameter in de grote buis van het chassis. Als deze kleine afstandsbuis dus vastzit, dan bevindt er zich materiaal tussen deze twee buizen, dat er niet thuishoort.

Meer
6 maanden 3 weken geleden #12267 door Hage
De kleine afstandsbuis voorkomt ook, dat je de (scharnier)pootjes van de wielophanging, waar de lange bout door heen gaat niet te ver naar binnen kunt duwen bij het aandraaien van de bout. Bout heeft ook nog een voorgeschreven aandraaimoment.

Meer
6 maanden 3 weken geleden #12268 door maurice A599
Bedankt voor de input. Ik ga de pijpen verwijderen. Op de foto zien jullie de pijp. De silentblocks heb ik allen al verwijderd.

De aanhechtingen chassis aanpolyester heb ik weggeslepen. Hierkomen nieuwe delen in en dan weer polyesteren. Als jullie nog tips hebben, hoor ik het graag !

Groeten, Maurice

Meer
6 maanden 3 weken geleden #12269 door rens914
Tips Hmmm, handschoenen aan.

I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.

A310 fase1 + Mercedes Slk R171 + Bmw 320 touring E91 + Camper + Zundapp KS 80 + Retro scooter Fosti + Frontmaaier + Kettingzaag + Heggeschaar + Generator en nog meer oude meuk

Meer
6 maanden 2 weken geleden - 6 maanden 2 weken geleden #12270 door maurice A599
Thanx voor de tip Rens :-). Trouwens goed weer teken van leven te ontvangen van je. Je bent tam op het forum de laatste tijd ;-).

Ondertussen de pijp er uit. Er blijkt dus toch een rubberen mantel om de pijp te zitten ;-)
Bijlagen:

Meer
6 maanden 1 week geleden #12284 door Hage
Zo te zien een eigen uitvinding in de vorm van een koelwaterslang