Winter onderhoudsbeurt

Meer
1 jaar 1 maand geleden #12166 door Rudolf
Wie gaat onderhoud plegen of laten plegen?
En wat zijn de plannen?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 jaar 1 maand geleden #12167 door Bitchy
Gewoon doorrijden

Meer
1 jaar 1 maand geleden #12168 door Rudolf
Ja,dat is met de Franse slag natuurlijk.

Meer
1 jaar 1 maand geleden #12169 door maurice A599
De staat van je stalling is belangrijker dan wat je aan je auto doet eigenlijk. Zorgen dat er goede brandstof in je injectoren, leidingen, carburateur en tank zit is tegenwoordig wel een puntje. 102 of bijvoorbeeld Aspen 4-tact. Als de auto vochtig wordt (vooral bij onverwarmde ruimte als er buiten temperatuurschommelingen zijn), zijn de electrische contacten gevoelig. Die zou je preventief kunnen schoonmaken en in de wd40 kunnen zetten. Kan geen kwaad. Oh ja, banden op druk zodat ze niet vierkant worden
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rudolf

Meer
1 jaar 1 maand geleden #12172 door Rudolf
Kijk,dat begint er op te lijken.

Meer
1 jaar 1 maand geleden - 1 jaar 1 maand geleden #12198 door sj_hendrikx
Ik hoorde nog een goeie tip:

Pomp je banden wat harder op naar 3,5 bar, om te voorkomen dat ze vierkant uit de stalling komen..

Ik ben dat verzuimd te doen, en het hobbelde enorm de eerste meters

Meer
1 jaar 1 maand geleden #12199 door Rudolf
Ik zet hem meestal op bokken.
Ik loop dan alle remmen en wielophanging ook na.
Ook het brandstofsysteem controleer ik meestal,hoe de slangen er uit zien,of de klemmen nog vast zitten etc.

Meer
1 jaar 1 maand geleden #12200 door Hage
Ik ben het wel eens met gewoon blijven rijden, althans zo lang er geen pekel op de weg ligt. Stilstand is achteruitgang en dan vooral condens/vocht/water wat zich rustig tegoed kan doen aan alle kwetsbare metalen onderdelen, zowel inwendig als uitwendig. In mijn ervaring zijn dat dan vooral de volgende onderdelen:

- Remsysteem, vooral hoofd en remcilinders zijn daar zeer gevoelig voor.
- Koelwatersysteem. De standaard radiator is meestal van aluminium met kunststof zijkanten en bij de geringste verontreiniging gaan zich bij stilstand oxidatie/verstoppingsverschijnselen voordoen, die nog eens versterkt worden door het elektrolytisch effect van de stalen koelwaterbuizen.Vaak zie je ook bij auto's, die langere tijd hebben stilgestaan een soort van schuimvorming op de aansluitingen/slangenklemmen van het koelwatersysteem. Dat geldt ook voor het motorblok! Veel koelproblemen ontstaan door dit soort zaken. Voeg daarom nooit zo maar leidingwater toe aan je koelsysteem, maar gebruik uitsluitend koelvloeistof.
- Banden worden afgeplat bij lange stilstand en deze vervorming leidt tot onbalans.
- Voor auto's met het een ontstekingssysteem met contactpuntjes is er nog het bijkomende probleem van vocht.
- Elektrisch systeem/stekkeraansluitingen zijn zeer gevoelig voor vocht en condensatie.

Mijn adviezen?

- Rij minimaal elke maand met je auto 50km op de snelweg, zodat hij goed warm wordt.
- Rol je auto bij stilstand elke week een stukje heen en weer, zodat hij steeds op een ander bandvlak staat.
- Check vooral regelmatig je benzineslangen en aansluitingen, de meeste alpines zijn afgebrand door defecte slangen en klemmen. De huidige benzines bevatten veelal ethanol. Oudere mebramen en slangen kunnen hier niet tegen en verpulveren heel langzaam van binnenuit, zonder dat je het ziet en springen dan spontaan met alle gevolgen van dien. Ethanol is dol op water en trekt dus vocht aan en vormt graag een zure verbinding. Bij lange stilstand (meer dan 6 maanden) is de kans dan groot, dat je carburateurs uitdrogen en de restanten ethanol i.c.m. water de zaak van binnen verzieken.

Meer
1 jaar 1 maand geleden - 1 jaar 1 maand geleden #12201 door rens914
Ze zeggen altijd "warmte stijgt naar boven" dus ik zet m'n brug even een halve meter hoger.
Lijkt me voldoende voor deze winter.

I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.

A310 fase1 + Mercedes Slk R171 + Bmw 320 touring E91 + Camper + Zundapp KS 80 + Retro scooter Fosti + Frontmaaier + Kettingzaag + Heggeschaar + Generator en nog meer oude meuk