2 X A310

Meer
2 jaren 8 maanden geleden - 2 jaren 8 maanden geleden #10103 door Ben A310
Dag Jaap,

Ik weet ook niet alles, maar ik heb nog nooit een rubber spoiler gezien met "Renault Alpine" erin.
De allereerste spoiler achterop de A310, dus de eerste serie in 1977, was een open spoiler. Daarna werd het een massief rubberen spoiler met in reliëf "Alpine Renault" erin. De spoiler met "Alpine Renault" heeft van 1977 tot 1981 achterop de A310 gezeten. Toen de phase 2 kwam in 1981 is de tekst verhuist naar onder de spoiler en werd toen "Renault Alpine". De spoiler had toen dus geen tekst meer.

SPOILER 1 (eerste serie van de phase 1):

SPOILER 2: (phase 1: 1977-1981)

SPOILER 3 (phase 2):

Lidnummer A-310: Ben Struijk
ALPINE RENAULT CLUB NEDERLAND
Voorzitter, Ledenadministratie en Clubarchief
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
--In bezit van een Alpine A310 V6 Pack GT (1984) --
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
2 jaren 8 maanden geleden #10104 door Jaap
Je hebt helemaal gelijk Ben , ik was in de war met de text op de stikker die omgekeerd is .
Heeft me weer veel hoofdbrekens gekost.

Meer
2 jaren 8 maanden geleden #10105 door jochem
Hoe zit het eigenlijk met de andere A310 de "pack GT"
Is daar al meer over bekend ?

Meer
2 jaren 8 maanden geleden - 2 jaren 8 maanden geleden #10106 door Ben A310
De eigenaar is erg gehecht aan deze auto en wil niet veel zakken met de prijs. Als het een echte Pack GT zou zijn, dan zou het nog redelijk zijn, hoewel je het interieur mooi moet vinden (ik zou het er gelijk uit slopen), maar het is een later uitgebouwde Group 4 A310. En dat is op zich helemaal niet raar. Als het goed is gedaan (en dat lijkt bij deze ook netjes te zijn gedaan), heb je er een mooie auto aan. Maar het levert nu eenmaal qua waarde niet hetzelfde op als een echte Pack GT.
En ja, de prijzen stijgen enorm op dit moment, maar dan moet deze eerst nog een tijdje blijven staan alvorens het in redelijke proporties komt met deze A310. Maar goed, dat is mijn mening. Misschien komt er iemand voorbij die het er voor over heeft.

Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Meer
2 jaren 8 maanden geleden #10107 door jochem
Tja geen idee wat de prijs nu is of nog steeds 30k ?
Dat interieur vind ik niet zo verkeerd, maak de vloerkleedjes zwart dat doet al een hoop...

Meer
2 jaren 8 maanden geleden #10118 door sj_hendrikx
Even een korte update. Jeroen van Tour de Corse heeft de auto iets beter kunnen bekijken.

Het frame is beter dan verwacht. Eigenlijk is ie overal hard, behalve een lelijk gerepareerde dwarsbalk voorin. Achter zat een stukje kunststof los, er kwam een redelijk nette bovenkant veerpoot tevoorschijn. Verder was de motor redelijk makkelijk rond te draaien zonder gevoel van randen. Dus dat lijkt ok te zijn. Waarschijnlijk is het frame al een keer gedaan.

Alle slangen zijn natuurlijk keihard. er zat ook een muis in de auto.

Verder blijkt de lak niet origineel te zijn, wel netjes en de originele alpine kleur. dat wel.
Onder beidede voorspatborden zaten wat bobbelige reparaties. zie foto, dus waarschijnlijk heeft het kunststof een keer schade gehad. Aan de onderkant neus is dat ook te zien.

nu gaat ie een tijdje aan de kant. Juni /juli gaat hij aan de slag.

Meer
1 jaar 8 maanden geleden - 1 jaar 8 maanden geleden #11700 door sj_hendrikx
Even een update over de restauratie van de rode phase 1:

Alles is nu gedemonteerd. De motor, onderstel, koeling.

De meevallers:
Het frame blijkt beter te zijn dan we dachten. Het enige wat echt slecht is, is de voorste bovenste dwarsbalk. Die wordt er nu opgezet. Het chassisnummer kwam ook weer mooi tevoorschijn rechtsvoor. de voorkant is nu grotendeels kaal en behandeld, nu is het tijd voor de achterkant. Het belangrijkste is dat we het frame kunnen laten zitten en geen body off hoeven te doen. Alles wat we willen behandelen is goed te bereiken van onderaf.

De elektra werkt grotendeels nog en is in verrassend goede staat na 15 jaar stilstand. De echte test is natuurlijk als alles er weer opgezet wordt, maar de bekabeling lijkt nog soepel in goede staat te zijn. (Blijkbaar een voordeel van een Noord Europese auto ten opzichte van bijvoorbeeld Californie of Spanje)

Een andere meevaller is het leer. Alle panelen en stoelen hebben we naar de bekleder gebracht, die het weer is gaan behandelen en terugbrengt naar origineel. Het was hard en grijsgroenig uitgeslagen. Maar herstellen zou alleen kunnen, als het schuimrubber niet vergaan is, en het leer niet te ver uitgehard. In het slechtste geval zouden alle schuimdelen uit elkaar vallen en het leer scheuren. Dat is gelukkig goed gegaan. Zelfs de lichtbruine pookhoes (en die was keihard) is weer soepel!

De hardboard deurpaneeltjes waren wel door het vocht krom getrokken, dus die hebben we nieuw gemaakt.

Tegenvallers:
We (dinant dus) hebben in eerste instantie de standaard motor de "296" sport nokkenas gezet. We wilden meer een sportmotor hebben die makkelijker zou klimmen in de toeren. Die zou langer en verder open blijven staan. Helaas kreeg hij hem daar nauwelijks lopend op, dus maar weer terug naar de standaard nokkenas. We hebben nog grotere cilinderinhoud overwogen, maar dat zou betekenen dat we niet meer het standaard onderblok konden gebruiken, dus dat hebben we standaard gehouden. Dus op de sportuitlaat en luchtfilter na blijft de motor helemaal standaard.

Meevaller is dan weer dat we alle originele onderdelen, pijpjes, carburateurs, waterpomp weer werkend hebben gekregen. Dat is best een verrassing want het zag er niet uit met die uitgedroogde glycol en bruine troep overal. En het belangrijkste: Hij loopt nu heel mooi. Koude start meteen en strak stationair zonder gestotter. En na een tijdje opwarmen valt ie mooi terug naar 900 toeren. Heel gaaf.

Nog een tegenvaller is het plakwerk met lagen tectyleer onder de spatbordranden. Wat is er een hoop troep onder gesmeerd.... Dat gaat moeilijk samen met kunststof, dus een enorme rotklus om eronder uit te halen en weer netjes te maken.

Een andere kleine tegenvaller is een vierkant nep alpine logo achterop die er niet hoorde, die hebben we proberen er heelhuids af te krijgen, helaas kwam er rode lak mee, dus dat wordt deels overspuiten. Maar dat was wel te verwachten. Dan kunnen we gelijk de kleine imperfecties aan de voorkant laten doen. Maar dat is voor latere zorg.

Een meevaller is weer het bruine stof in het interieur, dat is nog prima. Wel lagen er eikeltjes onder de stoelen :).

De komende weken wordt het frame en polyester hersteld, en kunnen we gaan bouwen aan de koeling en onderstel.

Meer
1 jaar 8 maanden geleden - 1 jaar 8 maanden geleden #11701 door sj_hendrikx
De motor draaiend, na montage van de juiste nokkenas:

En een foto van de motor zonder kleppendeksel en schoonmaak van de waterpomp... dit spul zat overal in.

Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben A310

Meer
1 jaar 8 maanden geleden #11704 door larsdijkstra
mooi om te volgen zo! motor loopt mooi. succes verder

Meer
1 jaar 8 maanden geleden #11705 door maurice A599
Hendrikx, leuk te lezen dat we dus synchroon bezig zijn met een rode A310. Veel overeenkomsten. Alleen had ik eikeltjes en hagelpatronen onder de benzinetank ;-)

Ik gebruik trouwens Rust-Oleum rust-primer en vervolgens Rust-Oleum zwart glas 2179 voor mijn chassis. Daarna alles in de Dinitrol ML. Deze combi werkt bij mij al jaren. Verder straal ik alles waar ik niet lekker bij kan met de komborstel of reinigingsschijf met een soda-handstraler. Dit is relatief veilig voor gezondheid. Je krijgt er alleen dorst van ;-)

Meer
1 jaar 8 maanden geleden #11707 door ms19333
Goedenavond,

mijn chassis zag er ook onder de auto nog wel goed uit, maar het besluit om het chassis te scheiden van de body, is er één waar ik nooit spijt van heb gehad; alles wat je niet ziet was slecht, waardoor de eenheid met de body er eigenlijk niet meer was. Het is een paar dagen werk extra maar dat verdient zich met het gemak waar je vervolgens mee aan het chassis kunt werken weer terug!

Lidnummer: A-803
Alpine A310 V6 phase-1 1980
ms19333.wordpress.com

Meer
1 jaar 8 maanden geleden - 1 jaar 8 maanden geleden #11708 door sj_hendrikx
Hagelpatronen he?
Dat was om die eekhoorntjes mee te lijf te gaan zeker. :) Bij de onze is jeroen van tour de corse aan het werk. Hij gebruikt een fles met rood etiket, fertan dacht ik. Daar doet hij ook de binnenkant mee. Schijnt super spul te zijn, een soort vet wat roest opvreet en goed beschermt. Mijn w210 mercedes kan er ook wel wat van gebruiken.:whistle:

@ms19333, De onze heeft iets andere voorgeschiedenis. Hij is al een keer body off geweest. Daar kwamen we achter toen we begonnen. Dus hij heeft geen of veel minder roest op de typische plekken. (Zoals bijvoorbeeld die ronde dwarsbalken of die geperforeerde platen vlak voor de achterwielen ).

Meer
1 jaar 1 maand geleden #12212 door sj_hendrikx
Bij deze weer wat nieuwe van de restauratie. Je ziet dat het frame al een keer in de verf is gezet, evenals binnenkant spatborden. de onderdelen staan klaar. Er komen billsteins onder.

Bijlage:

Bestandsnaam: bijlagen.zip
Bestandsgrootte:1,123 KB

Meer
2 weken 3 dagen geleden #12784 door erwinhilbrands
Hoe is het ooit afgelopen met de pack GT kopie? Is die ook verkocht destijds? Weet iemand dat?

Meer
2 weken 3 dagen geleden - 2 weken 3 dagen geleden #12786 door Ben A310
Die Pack GT kopie bleek wel degelijk een echte Pack GT en is in Nederland.

Nu zat ik de foto's uit het hele begin van dit forum-item nog eens te bekijken en let op de kentekens:

Bijlagen: