Onderhoud mechanische omtsteking

Meer
8 maanden 16 uren geleden #13328 door Jaap
Als je van normale olie overgaat op vol synthetisch dan moet je na de eerste keer verversen na 50 km weer nw olie want de synt olie lost al het vuil op.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
7 maanden 4 weken geleden #13329 door Joris Verheggen
Goededag heren,

Nogmaals dank voor alle tips. Tip van Jos met het benzine slangetje werkte inderdaad goed.

Het "piepen" was vandaag een heel stuk minder.

Maar het komt toch echt uit de ontsteking (gelukkig). Ik heb alleen nog geen tijd gehad om verder onderzoek te doen naar wat het veroorzaakt. Hopelijk kan ik dat volgend weekend uitzoeken. Eerst luchtfilter eraf pakken zodat ik erbij kan! ;)

Dankjewel in ieder geval! :cheer:

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
7 maanden 14 uren geleden - 6 maanden 4 weken geleden #13363 door Joris Verheggen
Heren,

Het smeren van de ontsteking heeft geholpen! :cheer:
Het geluid is weg!

@Jaap, vraagje!

Wat is de reden dat je vol synthetische olie gebruikt, als ik vragen mag?
Nu zit er mineralen olie op, zoals aangegeven volgens Renault.

Thanks,

Joris

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
7 maanden 13 uren geleden - 6 maanden 4 weken geleden #13364 door Jaap
De 10W60 heeft een hogere drukvastheid en dus iets meer oliedruk voor een A310 V6.
Ook verbrandt deze olie niet zo snel waardoor hij langer goed blijft.
Ik rijd al jaren met mijn 1600 met deze Elf olie en draai vaak 8.000 toeren en dan is de smering wel belangrijk.
Hij is vrij duur (in de winkel) maar ik kan hem voor een leukere prijs verkopen.

Groet,
Jaap reit
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Joris Verheggen

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
6 maanden 4 weken geleden #13367 door Joris Verheggen
Thanks voor je antwoord Jaap.
Synthetische olie zal niet zo snel verbranden dan de mineralen olie. Die kan ik nog wel plaatsen.

Maar die iets hogere olie druk snap ik niet helemaal het voordeel van. Bij volgas geeft bij mij de oliedruk meter tegen de 6 aan, hoger is toch juist niet perse beter? Of is dat juist wanneer je langere tijd hoog in de toeren rijdt? (doe ik zelf namelijk niet zo vaak, trek welregel matig op tot een 5000 toeren, na eerst minimaal 20-30 minuten warm rijden)B)

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
6 maanden 4 weken geleden #13368 door Jaap
Als je bij een verkeerslicht staat [rood] heb jij dan bij statinair nog voldoende druk ?
Veel mensen met 310 hebben bij warme motor dat het lampje aan wil gaan[rood]
Dus is een olie met een hogere drukvastheid beter.
Maar zoals altijd moet iedereen zelf beslissen..
Ik heb maar 50 jaar ervaring met alpine.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Joris Verheggen

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
6 maanden 4 weken geleden #13369 door Joris Verheggen
Hoi Jaap,

Ik geloof je meteen hoor, ik ben alleen altijd nieuwsgierig hoe hetgeen werkt in de Alpine.
En was benieuwd of je specifiek olie met een hogere viscositeit voor het draaien van de hogere toeren gebruikte.
Heb wel al wat artikelen over olie gelezen door te zoeken via Google. Alleen kom je daar niet echt wijs uit.

Stationair wanneer de Alpine warm is zakt de olie druk ergens naar de 2.
Heel af en toe, maar dat is al een hele tijd terug, bij goed stevig remmen gaat het olie lampje branden.
(en is de Alpine mij ook wel eens uitgevallen)

Maar je opmerking over de motorolie heeft me iig wel getriggerd om er eens goed over na te denken.
Thanks iig! :cheer:

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
6 maanden 4 weken geleden #13370 door Jaap
Heel af en toe, maar dat is al een hele tijd terug, bij goed stevig remmen gaat het olie lampje branden.
(en is de Alpine mij ook wel eens uitgevallen)
Dan moet er iets olie bij.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
6 maanden 4 weken geleden #13371 door Hage
Synthetische olie smeert veel beter dan minerale olie, maar..............pas op. Wanneer jouw motor altijd minerale olie heeft gehad, dan kan het zo maar zijn, dat bij de overstap naar vol synthetisch er zich de volgende problemen openbaren:
1. olielekkages, dit komt doordat oude type oliekeerringen en afdichtingen niet geschikt zijn voor de middelen, die in synthetische olie zitten
2. verstoppingen, dit komt doordat synthetische olie vuil oplost in de motor door de verschillende additieven, Dit vuil gaat zwerven en kan in smalle oliekanaaltjes (en die heeft de V6 er nog al wat) blijven hangen.

Mijn advies? Blijf een kwalitatieve goed minerale olie gebruiken in de viscositeit 20W50, liefst olie met zink toevoegingen.
Heb je de motor gereviseerd? Dan kun je overstappen op synthetisch.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Joris Verheggen

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
6 maanden 1 week geleden - 6 maanden 1 week geleden #13376 door Joris Verheggen
Dank je wel voor de antwoorden heren. Het blok is ooit gereviseerd door de vorige eigenaar. Ik weet alleen niet meer wanneer. Ik moet de rekening nog opzoeken. Maar ik gok ergens tussen de 10 en 12 jaar geleden.

Ik ga eens nadenken of het verstandig is om over te stappen op vol synteet.

Dankjewel!

Groet,

Joris

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
6 maanden 1 week geleden #13377 door Ben A310
Dag Joris,

Jouw motorrevisie moet ergens medio 2008 zijn geweest en is uitgevoerd door Carjoy.

Lidnummer A-310: Ben Struijk
ALPINE RENAULT CLUB NEDERLAND
Ledenadministratie en Clubarchief
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
--In bezit van een Alpine GTA V6 Le Mans (1990) en ter compensatie een elektrische Renault Twizy ;-) --
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Joris Verheggen

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
6 maanden 1 week geleden #13378 door Joris Verheggen
Thanks Ben,

Dat is hem, dat jij al die info toch weet! :-D

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben A310

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 maanden 3 weken geleden #13402 door Joris Verheggen
Heren,

Afgelopen vrijdag is het blok geflusht. Hierna is er 10w60 vol synteet opgegaan!

Thanks voor de tips iig! :cheer:

Heb wel het idee dat het blok anders loopt, maar dat kan ook tussen de oren zitten. ;-)

Groet,

Joris

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.